Afdrukken

Trainen: samen of alleen? 

Als je beter wilt gaan presteren dan zijn er twee mogelijkheden; trainen in een groep en/of individueel. Het is belangrijk je trainingen zoveel mogelijk te variëren. Altijd hetzelfde rondje op dezelfde snelheid is niet alleen demotiverend, het werkt averechts op je conditie en verbetering van snelheid. Het maximale vermogen om zuurstof op te nemen zal niet veranderen. Het is belangrijk verschillende vormen van trainingen te doen, zoals matig intensieve duurtraining, hoog intensieve intervaltraining en duurtraining rond het omslagpunt. Je omslagpunt is die hartslag waarbij de door je spieren aangemaakte en aangevoerde afvalstoffen nog net in evenwicht zijn. Ga je harder, dan verzuur je. Logischerwijs is dit dus ook de maximale hartslag die je langdurig kunt volhouden. Tegenwoordig heb je verschrikkelijk mooie apparatuur om dat omslagpunt vast te stellen en om het te monitoren tijdens de inspanning, maar lang niet iedereen heeft die. Zelf heb ik die apparatuur ook niet maar houd ik als vuistregel voor mijn omslagpunt aan dat ik nog net met mijn mond dicht (alleen ademen door de neus) langdurig moet kunnen blijven fietsen. 

Trainen in een groep is natuurlijk veel gezelliger en vaak wordt je fysiek flink uitgedaagd. Het gevaar van dat laatste is dat je te hard aan de bak moet om het tempo bij te houden. Misschien moet je wel altijd boven je macht fietsen. Of wordt je te weinig geprikkeld en fiets je altijd onder je kunnen. Daarom is het goed om naast de groepstraining ook individueel te trainen.

Meer weten of zelf een trainingsschema opzetten? Kijk dan op http://doefiets.nl/training/basisprincipes/hartslagzones

 

Fietsen in een groep

Vergelijken we onze H2O Geuzen fietsgroep met een paar jaar geleden, dan zien we dat we enorm veel progressie hebben gemaakt. Fietsten we een paar jaar geleden nog met een gemiddelde net onder de 30 km/h, dat ligt nu aanmerkelijk hoger. Dat komt vooral door motivatie. Die gemotiveerdheid zie je terug in het kopen van een nieuwe en betere racefiets en ook in de aanschaf van een teamtenue, wat dan ook weer motiverend werkt. Dat heeft weer geresulteerd in het groter worden van de groep en daardoor het sneller rijden tijdens de rondjes. Want hoe groter de groep, hoe harder er wordt gereden. We willen ons met elkaar meten. Niks mis mee natuurlijk, maar het betekent wel dat we ons aan wat regels moeten gaan houden. Regels en vooral rekening houden met elkaar, anders hebben we straks een A, een B en een C groep van ieder vijf man. En dan gaat op de duur de lol er voor sommigen af, wat we niet moeten willen, want we zijn wel een gezelligheidsploeg.

Als fietser rijd je tijdens een tocht of een duurtraining vaak in een groep met meerdere fietsers, omdat het je vrienden zijn of zomaar voor de gezelligheid. Maar met één doel; gezamenlijk je conditie verbeteren of op peil houden en lekker bezig zijn.

Maar hoe doe je dat zo sociaal mogelijk?

Binnen een groep zijn er krachtsverschillen en hebben de fietsers een verschillende conditie. Als je afspreekt samen een parkoers te fietsen, dan moet je ook zorgen dat je bij elkaar blijft. Dat geldt ook voor een trainingsrit.

Daarvoor heb je afspraken nodig. 

Helaas hebben wij veel te maken met tegenwind. Dan mogen de wat sterkere krachten binnen de groep de zwakkere ‘uit de wind houden’. Een mooie kreet, die lang niet bij iedereen bekend is. Het betekent dat jij de wind opvangt voor degene die achter je fietst. Maar dan moet je wel opletten.

Zeker over langere afstanden moet je het met elkaar doen, van elkaar profiteren. Samen uit, samen thuis.

 

Zuinig fietsen

Zeker als je wat langere tochten wilt gaan fietsen is het belangrijk je krachten zo goed mogelijk te verdelen. Bedenk dat je heel intensief moet trainen om in je eentje tochten van 100 km en langer binnen een voor jou acceptabele tijd te kunnen fietsen. Kijk eens om je heen, alle ‘records’ (bijvoorbeeld ook het rondje Brielse Meer) die we hebben gereden hebben we gefietst in groepsverband. Om te trainen hebben de meeste niet alle tijd en toch wil ook jij die tocht volbrengen. Wees dan tijdens zo'n tocht zuinig met je energie, of zoals de wielrenners zeggen, ‘Eet eerst het bordje van die ander leeg’. Je kan zelf best verzinnen hoe je met je energie om moet springen, maar toch wat tips voor het maken van een tocht (geen training).