Is pijn op je zitvlak niet een van de grootste ongemakken tijdens het fietsen? Waarom staat er dan zo weinig geschreven op internet over het vinden van een goed zadel?

Het juiste zadel heeft te maken met de zitbot-breedte, bekkensouplesse, kleding, intensiteit, zadelhoogte en zitpositie, leeftijd en eventueel medisch verleden en ‘opgebouwd zitvlees’. De grote verscheidenheid maakt de keuze voor een zadel erg moeilijk, maar geeft wel de gelegenheid een geschikt zadel te vinden. Een zadel moet het lichaam op de juiste plaats ondersteunen, daar waar de zitbotjes zitten. Omdat de houding op een racefiets nu eenmaal anders is dan op een gewone fiets, is ook de kracht die op het zadel komt te staan anders, ook omdat het gewicht verdeeld wordt over zadel, armen en benen. Door een verkeerd zadel, bijvoorbeeld te smal of te zacht, worden zenuwen en pezen rondom de zitbotten belast. Deze kunnen afknellen en zadelpijn veroorzaken. De vorm van een zadel is persoonlijk; zo zijn er platte zadels voor als je veel beweegt op je zadel en gegolfde zadels voor als je redelijk stil zit.

Voor de zadelkeuze zijn nog een aantal dingen heel belangrijk:

  • Hoe is de houding op de fiets; racehouding of meer rechtop in een comfortabele houding om lange afstanden te kunnen fietsen. Let op: een zadel waar je in de racehouding pijn van krijgt kan in een comfortabele houding perfect zitten.
  • Hoever staan de zitbotjes van elkaar: pas je op een 120 of een 140 mm breed zadel. Je kunt dat meten door een glad stuk aluminiumfolie op een handdoek te leggen en daar even op te gaan zitten. Daarna de afstand tussen de afdruk van de zitbotjes opmeten. Vrouwen hebben een iets breder en korter zadel omdat de zitbotjes verder uit elkaar liggen.
  • Een zacht of hard zadel? Een zacht zadel geeft eerder knellingen van zenuwen en pezen. Een wat harder zadel heeft daarom voorkeur en went vrij snel.

De zadelkeuze en de juiste zadel afstelling zijn niet voor niets een van de belangrijkste onderdelen van een bike-fitting. Hoeveel dat uitmaakt kan ik met eigen waarden illustreren. Aan het begin van de sessie die ik heb beschreven op de pagina Bike-Fitting op deze site, was er nog niets gewijzigd aan mijn fiets. Regelmatig had ik tijdens het fietsen pijn op het zitvlak.

De zadelmeting voor de sessie. Geel staat voor maximale druk.

Nadat de bike-fit sessie was beëindigd en een laatste zadelmeting werd gedaan was dit het resultaat.

Hetzelfde zadel, na de afstelling van de fiets na de sessie, met een veel betere verdeling van de druk op het zadel waardoor ik nu nauwelijks meer ongemakken heb tijdens het fietsen. Meer dan deze informatie kan ik niet geven maar wel het advies om nooit zomaar een zadel te kopen. Laat je goed voorlichten of vraag een zadel op proef. Tegenwoordig hebben veel zadel’makers’ een eigen programmaatje op internet om je keuze wat makkelijker te maken. Stel na de aankoop het zadel goed af in de juiste stand, anders heb je er nog geen profijt van. Zadelstand is o zo belangrijk. De afstand tussen midden bodembracket en punt zadel is af te stellen door de kranks in horizontale positie te zetten en een loodlijn te trekken uit je voorste knie die dan de trapper-as precies in het midden moet snijden. Het zadel dient ook horizontaal te staan. Hoe je een gegolfd zadel afstelt heb ik al eerder beschreven. Zie ook fietsafstellingen stappenplan.

Fizik; San Marco- http://www.sellesanmarco.it/en/dima; maar ook de grotere fietsshops en een goede fietsenmaker beschikken over meetapparatuur of kunnen je een proefzadel meegeven.