Heb je ook een bericht wat je opmerkelijk vindt? Geef het even door dan kunnen we dat via de website delen met de andere leden.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BEKKENSLAGADER

Al een tijdje heb ik als ik wat krachtiger aanzet tijdens het fietsen en schaatsen een ‘verzuring’ aan de binnenkant van mijn bovenbenen. Leeftijd dacht ik (ben tenslotte 67) en was van plan naar aanleiding van die ‘verzuring’ om toch maar eens mijn bloedvaten te laten controleren op dichtslibben. De ‘verzuring’ is nadat ik wat ‘gas’ terugneem vrij snel weer over.

Tot ik een artikeltje las in Fietssport van NTFU. Het artikel gaat over een bloedvatprobleem van de bekkenslagader. Op de website sportzorg.nl kon ik een self-check doen waaruit bleek dat ik meer dan 60% kans heb op dit probleem. Nader onderzoek is wel vereist om zeker te weten of dit bij mij het geval is. https://www.sportzorg.nl/sportblessures/bloedvatproblemen-bekkenslagader

Er staan adviezen op de sportzorg website voor als je vermoed dat je behept bent met dit probleem.

  • Minder trainingsuren;
  • Meer training beneden het niveau waarop de klachten beginnen;
  • Minder diepe zit op de fiets (stuur omhoog en zadel naar voren);
  • Een andere fiets (hybride/stadsfiets, eventueel met vlinderstuur);
  • Geen trekbeweging aan de trappers maar alleen duwbeweging vanuit de benen;
  • Meer rechtop schaatsen en benen minder hoog optillen;
  • Stoppen met de sport die de problemen veroorzaakt

Mocht je het probleem herkennen, laat dan eerst bepalen (via een telefonisch of fysiek consult met dr. Schep) of je echt dit probleem hebt. Daarna kun je samen met een bike-fitter de juiste zit op de fiets vaststellen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BOTONTKALKING

Uit onderzoek is gebleken dat wielrenners soms een hele lage botdichtheid hebben. Bij 66% van de 'Tour de France' wielrenners is Osteopenie (verlies aan botdichtheid) geconstateerd. Jaarlijks wordt ongeveer 10% van je botmassa vervangen. Na je 45e is de afbraak groter dan de botaanmaak waardoor de botdichtheid afneemt. De kans iets te breken wordt groter. Het is dan ook belangrijk om op je 30e een zo hoog mogelijke botdichtheid te hebben bereikt en daarna zo goed mogelijk probeert vast te houden. Sporten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast hebben een positieve invloed op de botkwaliteit. Vooral spring- en balsporten vallen daaronder. Zwemmen en fietsen niet. Door het aanspannen van de spieren en de impact van het springen en landen krijgen botten krachten te verwerken die een prikkel zijn tot nieuwe botvorming.

Hoe kun je botopbouw verder beïnvloeden:

  • Bewegen: zoveel mogelijk lichaamsbeweging, minstens een half uur per dag.
  • Voeding: vitamine D en Calcium zijn nodig voor botopbouw. Vitamine D zit in zuivelproducten, vette vis (zalm, haring, makreel), margarine en halvarine.
  • Zonlicht: onder invloed van de zon maakt je lichaam vitamine D aan.
  • Het niet of minder gebruikmaken van alcoholische dranken, zout en roken.

Meer weten? www.thuisarts.nl/botbreuken-en-botontkalking/

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------